Tocmai urmăream un documentar pe Discovery Channel, “Speed Machines”, şi până acum au vorbit doar despre nişte trenurile cu locomotive cu aburi de prin anii 1930 din Anglia. Trenurile dinainte de 1930 erau ceva mai lente, abia dacă aveau media de viteză de 100 km/h, dar deja după câţiva ani au apărut unele ceva mai rapide.
În 1935 “London and North Eastern Railway” (LNER) a introdus un tren nou, pe nume Silver Jubilee, arăta bine, era iute şi făcea senzaţie în vremea aia. Ce m-a interesat pe mine a fost viteza lui, şi anume vreo 70 mph, adică undeva pe la 110 km/h, şi asta era viteza medie, că viteza maximă era undeva pe la 170 km/h. Asta înseamnă că parcurgea distanţa dintre Londra şi Newcastle în puţin peste 4 ore. Cât e distanţa dintre Londra şi Newcastle? Cam 300 de mile, adică 480 de kilometri. Deci să reţinem: anul=1935, viteza medie=110 km/h.
Cum se prezintă CFR-un în 2009? Să luăm cea mai simplă şi mai uşoară rută, Bucureşti – Constanţa. Mă gândesc că nu sunt nici prea mulţi munţi şi nici prea multe dealuri, ar trebui să meargă treaba foarte bine. Şi parcă totuşi nu prea merge. Bucureşti – Constanţa=268 km. Durata călătoriei? Aproape 4 ore jumate. Asta dacă nu e prea cald şi nu le e cald liniilor, că altfel poate dura şi mai mult. Deci anul=2009, viteza medie=60 km/h.
Cam asta e, în anul 2009 CFR nici nu reuşeşte să atingă viteza trenurilor cu locomotivă cu abur din anul 1935. Ar fi o chestie care merită amintită atunci când se mai gândesc să facă vreo grevă. Sau la CFR e un continuu “Time Warp” şi se deformează timpul? Ar fi prea mult pentru o companie pe unde încă se trage cu arcul.
Cam în ce directie ne-am dus în ultima sută de ani și cum ne-a prins Centenarul Marii Uniri? Este sau...
Am primit azi un link cu niște produse interesante ale unui brand suspect de pe eMag: De ce e ușor...
Filmarea de mai jos este din luna iunie, din Alba Iulia, și surprinde motociliștii de la Bikers Party 2017. Îndrăznesc...
6 comentarii la CFR n-a ajuns nici în 1930
30/08/2009 la 12:59 pm
miercurea ciuc – iasi , 375 km, 7 ore jumate => 50 km/h ;)
oricum nu e vina celor care fac greva…sau a sindicatelor lor … e vina cui nu da bani … ptr ca daca le-ar da bani … sigur ar face … ok sant de acord .. ar fura 50% … da cu restu tot ar face ceva :D
30/08/2009 la 1:37 pm
deci daca astia nu sunt in stare sa faca acum ce faceau altii acum 70 de ani cam care sunt sansele sa isi revina brusc? … vorbim de trenuri, nu de ajuns pe luna.
02/09/2009 la 2:02 pm
Citeam ca CFR-ul vrea sa cumpere o locomotiva care sa depaseasca 130km/h. Partea proasta e ca o vor putea folosi din 2011-12, cand vom avea infrastructura modificata.
02/09/2009 la 6:56 pm
nu stii despre ce vorbesti …
locomotivele noastre sunt cele mai puternice din europa … poa sa treaca lejer de 200 km/h, si nu vorbesc aiurea … vorbesc ptr ca stiu …
iar cu infrastructura…in 2012 … eventual o sa gasim o linie de cale ferata mai buna, in rest creca esti optimist :P
02/09/2009 la 7:06 pm
da’ cred ca avem si cele mai proaste cai ferate din Europa.
21/09/2009 la 9:19 am
Nu, nu avem cele mai puternice locomotive din Europa. Si nici cele mai rapide. Cea mai rapida locomotiva (clasa 41, de fapt o masina suedeza ASEA Co’Co’ luata cu licenta) prinde maxim 160 km/h